Pobiedziska - Wielkopolska w miniaturze

by - kwietnia 24, 2015

Nasz ostatni przystanek na drodze do stolicy Wielkopolski obejmował znajdującą się niedaleko miejscowość Pobiedziska. Pewnie dla większości z Was nazwa tej miejscowości nie mówi nic i z niczym się nie kojarzy. Przyznajemy się bez bicia, że do sierpnia 2014 roku również nie grzeszyliśmy wiedzą o tym miejscu. Zmieniło się to jednak kiedy odkryliśmy, że możemy tam w jednym miejscu przejść pomiędzy najpiękniejszymi zabytkami Szlaku Piastowskiego i Wielkopolski.

Skansen Miniatur w Pobiedziskach został otwarty w 1998 roku. Jest to jeden z nielicznych tego typu obiektów w Polsce. Sama miejscowość leży na historycznym Szlaku Piastowskim, mniej więcej w połowie drogi z Gniezna do Poznania. Na terenie skansenu możemy podziwiać 35 miniatur budynków w skali 1:20. Są to najbardziej charakterystyczne budowle znajdujące się na terenie Wielkopolski i wspomnianego wyżej Szlaku.

Przekraczając bramę parku i mijając kasę, od początku naszej wędrówki pomiędzy miniaturami budynków możemy poczuć się jak prawdziwi średniowieczni rycerze :)

Oczywiście chcieliśmy odszukać miejsca, które udało nam się zobaczyć wcześniej tego samego dnia, czyli Mysią Wieżę w Kruszwicy i osadę łużycką w Biskupinie. Nie zawiedliśmy się, wieża stała dumnie, a niedaleko niej nad oczkiem wodnym mała wioska.

W skansenie obok bardziej wiekowych budynków, możemy również obejrzeć znacznie młodsze symbole regionu. Jednym z nich jest niewątpliwie budynek Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Oprócz budynków możemy tu również zobaczyć kilka pomników, które znajdują się w okolicy. Jednym z nich jest Pomnik Leszka Białego. Przedstawia on chwilę śmierci księcia, który uciekając przed zamachowcami na koniu został przeszyty dzidą. Oryginalny pomnik znajduje się w Marcinkowie Górnym obok Biskupina (jadąc z Muzeum Archeologicznego w Biskupinie do Pobiedzisk mieliśmy okazję zobaczyć pomnik w całej okazałości).

Dzięki wizycie w Parku Miniatur mogliśmy również podziwiać w całej okazałości dwie piękne katedry: poznańską znajdującą się na Ostrowie Tumskim oraz gnieźnieńską. Są one tak duże, że w rzeczywistości trudno jest ogarnąć je wzrokiem. Dlatego miniatury pozwoliły nam dostrzec detale, których w oryginale dojrzeć nie mogliśmy.

Jednak największym obiektem jaki znajduje się na terenie skansenu jest bez wątpienia makieta poznańskiego rynku (3. co do wielkości największy rynek w Polsce). Według nas jest to po Wrocławiu najładniejszy rynek w naszym kraju.

Podsumowując, jeżeli będziecie w okolicach Gniezna lub Poznania, a dodatkowo nie macie możliwości objechać całej Wielkopolski i zwiedzić wszystkich jej atrakcji to zapraszamy do Pobiedzisk. Jest to też dobre miejsce na spędzenie czasu ze swoimi pociechami :)

Na koniec oczywiście garść informacji praktycznych i mapka umiejscowienia Skansenu:
Skansen Miniatur w Pobiedziskach - godziny otwarcia: 1 kwietnia - 31 października 8.00-19.00, 2 listopada - 31 marca 9.00-16.00; ceny biletów: normalny - 7 zł, ulgowy - 6 zł